Multimedia Pembelajaran Berbasis Camtasia Studio dalam Mata Kuliah Matematika 1 untuk Mahasiswa PGSD

  • Ervina Eka Subekti Program Studi Pendidikan Matematika Universitas PGRI Semarang
  • Fajar Cahyadi Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas PGRI Semarang
  • Khusnul Fajriah Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas PGRI Semarang

Abstract

Pemilihan media pembelajaran yang sesuai dengan pola pikir mahasiswa di jaman sekarang dimana semua berbasis teknologi merupakan salah satu faktor penentu keberhasilan pembelajaran di perguruan tinggi. Pemanfaatan software camtasia dan microsoft powerpoint dalam pembelajaran memberi kesempatan  mahasiswa untuk bisa melihat tahap demi tahap materi yang diajarkan dengan efektif sehingga perhatian mahasiswa menjadi lebih fokus dan termotivasi. Permasalahan dalam penelitian ini adalah: apakah ada perbedaan kompetensi mahasiswa pada mata kuliah matematika 1 yang pembelajaranya menggunakan media video berbasis camtasia dengan yang tidak, dan apakah rata-rata kompetensi mahasiswa pada mata kuliah matematika 1 dapat mencapai 70. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian eksperimen yang  menggunakan desain posttest-only control design. Analisis statistik data akhir pada kelompok kontrol dan kelompok eksperimen dengan uji t dua pihak memberikan hasil bahwa ada perbedaan kompetensi mahasiswa pada mata kuliah matematika 1 yang pembelajaranya menggunakan media video berbasis camtasia dengan yang tidak. Rata-rata kompetensi mahasiswa pada mata kuliah matematika 1 dapat mencapai 70.


Kata kunci: multimedia pembelajaran, camtasia studio, PGSD.


 


ABSTRACT


Nowadays the selection of instructional media in accordance with the mindset of students where everything is based on technology becomes one of the important things to achieve learning goals in higher education. The use of Camtasia software and microsoft powerpoint give the students opportunity to be able to see step by step the material being taught effectively to the attention of students to be more focused and motivated. Problems in this study are: whether there are differences in student competence in the subject of mathematics 1 using Camtasia-based video media and does the average score of students’ competence in the subject of mathematics 1 reach 70. This study was an experimental research using posttest-only control design. Data was analysed by t-test (two-tailed). The result shows that the average score of students’ competence in the subject Mathematics 1 passed 70 and it significantly higher than the score of control group.


Keywords: learning media, camtasia studio, PGSD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aikpitanyi, L. A., & Eraikhuemen, L. (2017). Mathematics Teachers' Use of Ethnomathematics Approach in Mathematics Teaching in Edo State. Journal of Education and Practice, 8(4), 34-38.

Durri, A. A., Raharjo, H., & Muchyidin, A. (2016). Applications of Mathematics Charged Islamic Values by Using Macromedia Flash and Camtasia. ITEj (Information Technology Engineering Journals), 1(1).

Kuzma, J and Williams, N. (2014) Using Camtasia To Create Video Tutorials: Students As Academic Partners Project Report. Project Report University of Worcester. Journal of Learning & Teaching, Worcester, UK.

Schmidt-Weignad, F., & Scheiter, K. (2011). The role of spatial descriptions in learning from multimedia. Computers in Human Behavior, 27, 22-28.

Schramm, W. (1977). Big Media, Little Media. Beverley Hills CA/London: Sage.

Silva, M. L. (2012). Camtasia in the classroom: Student attitudes and preferences for video commentary or Microsoft Word comments during the revision process. Computers and Composition, 29(1), 1-22.
Published
2017-07-23
How to Cite
SUBEKTI, Ervina Eka; CAHYADI, Fajar; FAJRIAH, Khusnul. Multimedia Pembelajaran Berbasis Camtasia Studio dalam Mata Kuliah Matematika 1 untuk Mahasiswa PGSD. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 134-140, july 2017. ISSN 2549-5070. Available at: <http://e-journal.ikip-veteran.ac.id/index.php/matematika/article/view/489>. Date accessed: 15 nov. 2018.